B2B

Creëer een onweerstaanbare digitale klantreis voor je klanten

Je digitale klantreis in kaart brengen is een waardevolle manier om inzicht te krijgen in de manier waarop klanten in aanraking komen met jouw producten en diensten terwijl ze een digitale reis op internet maken. Deze customer journey, zoals de klantreis ook wel wordt genoemd, maakt je als organisatie bewust van de manier van interactie met je klanten en hoe dat de keuzes die je klanten maken beïnvloed. Hoe mooier de reis die ze met jou maken is, hoe meer klanten bereid zijn om te kopen bij je. Jij bepaalt welke beleving je jouw klanten wil geven. Ga je voor een simpele 2 sterren ervaring of voor een 5 sterren all-inclusive beleving? 

Wat is een digitale klantreis?

De klantreis brengt alle digitale contactmomenten in kaart die de klant heeft met je bedrijf en je producten of diensten. Doel is om de invloed die de verschillende digitale kanalen hebben op het gedrag van je klanten te sturen. Als iemand je pagina bezoekt is dat een contactmoment, ook wel touchpoint genoemd. Als een klant een reclame ziet op Instagram is dat ook een touchpoint. Door het in kaart brengen van al deze momenten van interactie met (potentiële) klanten krijg je inzicht in het gedrag van je klanten. 

Waarom is het creëren van een digitale reis zo belangrijk?

Hoe beter jij de digitale klantreis in kaart brengt, hoe meer je inzicht krijgt in het gedrag op elk moment van de reis. Dat maakt het mogelijk om de reis voor je klanten te verbeteren waar mogelijk en hun reis nog aangenamer te maken zodat ze steeds meer reizen met je willen maken. 

Meten is weten

Doordat je tijdens een digitale klantreis heel helder krijgt wat het gedrag is van je klanten voor, na en tijdens elk contactmoment kun je heel gericht inspelen op dat gedrag. Hoe meer je meet, hoe meer je weet. Zo kun je bij elk contactmoment testen wat een aangepaste beleving teweeg brengt bij je klanten. Lopen ze weg of gaan ze juist meer met je doen?

Nog beter inspelen op de wensen van je klant met de digitale klantreis

Doordat je het gedrag van je klanten zo nauwgezet volgt kun je heel goed inspelen op hun wensen. Waar een wijziging in een contactmoment een toenadering als gevolg heeft ga je hierop verder. Ontstaat er een verwijdering na een contactmoment dat kun je het contactmoment aanpassen. Zo weet je heel precies waar jij aan de knoppen moet draaien om klanten enthousiast te maken om met je te reizen en hoef je niet met losse flodders te schieten.

Waardevolle benchmark

Een digitale klantreis levert je een schat aan informatie op over het gedrag van jouw klanten en potentiële klanten. Die informatie is goud waard en kun je gebruiken om je diensten en producten nog beter te laten aansluiten op de wensen van je klanten. Je kunt het ook inzetten als testinstrument om te onderzoeken hoe nieuwe producten en diensten of product aanpassingen in de markt aanslaan.

Okaia is er voor jouw branding, design en development.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.